Blue Donkey

Donkey

Zonder er over na te denken, typte ik het woordje ‘face’ in en drukte op enter. Inmiddels daalde ik verveeld en mechanisch af in mijn Facebookbubbel.

Tot een gelikte foto van twee gephotoshopte modellen het beeld vulde. De boosdoener was iemand uit mijn vriendenlijst die blijkbaar onder het kiekje solliciteerde en zich ook op wilde werken tot mannequin. Discreet als ik ben zal ik zijn naam niet noemen.

Het bericht was afkomstig van een vrouw waar ik zo op terugkom. Zij wierp in elk geval een vraag op die mij nog nooit is gesteld. Namelijk: ‘Word jij Nederlands nieuwe Pornoknaller?’

Kunnen we in principe kort over zijn. Voor Niemand Plezant.

In plaats van aan een ronkende motivatiebrief te schrijven, moest ik denken aan die keer dat ik op een vacaturebank mijn hoofd stootte tegen Blue Donkey Media. Toffe naam, dacht ik. Soms kijk je of het gras inderdaad groener aan de overkant is. En misschien schranste deze blauwe ezel wel het groenste gras dat er bestaat – weet jij of ik veel. Wie niet waagt die niet wint (en nog meer van dat soort clichés).

‘Content Marketeer’, het stond met hoofdletters in een lijstje met ‘eindredacteur bij NTR’ en ‘Kunst & Cultuur redacteur bij De Wereld Draait Door’. Een ietwat vreemde ezel in de bijt was het wel.

Maar een keer schrijven zonder journalistieke mores leek me wel wat. Als Marketeer of Reclamemeneer. Ik zag al voor me hoe ik à la Don Draper uit de serie Mad Men met mijn gelakte lerenmuiltjes op het bureau een sigaret en bel whisky soldaat maakte.

En even de vacature bekoekeloeren betekende ook nog niet dat ik meteen was overgestapt naar de commercie, het leger van orks van Sauron of de duisternis van The Force in Star Wars. Kijken mag.

Blue Donkey was echter niet helemaal wat ik er van had verwacht.

Waarom?

Hierom: ‘Blue Donkey Media is het bedrijf achter onder andere de populaire zenders Meiden van Holland Soft en Meiden van Holland Hard.’

Achter Blue Donkey zit pornoactrice Kim Holland? Plots was elk woord verdacht. Wat hield zich verder nog schuil in deze vacature? Welke dubbellevens kon ik nog meer bespeuren? ‘Een jong en ijverig team.’ Moest ik me daarbij inderdaad voorstellen wat ik er me bij voorstelde? En wat te denken van de ‘groeiende organisatie’? Of word ik nu te cryptisch voor de lezer?

Ik hield niet op met lezen. Evenals de beelden en gedachten die zich opdrongen, helaas. ‘Zelfstandig werken is geen probleem, maar je bent ook een teamplayer.’ Ook al zo’n magnifiek pareltje van de ezel met blauwe ballen.

‘Als content marketeer mag je jezelf creatief uit gaan dagen.’ Los van de wollige formulering met overtollige werkwoorden vroeg ik me af op welk vlak ik dan creatief zou moeten zijn. ‘Nieuwe ideeën mag je direct in werking gaan zetten.’ Hebben we het met deze omschrijving nog wel over de functie ‘content marketeer’? Of komen er meer actieve daden bij kijken?

Zo veel dubbelzinnige vragen. Zo weinig antwoorden.

Maar inmiddels hebben ze dus een goede Content Marketeer gevonden. Gewoon. Kim Holland zelf. Op zoek naar Nederlands nieuwe Pornoknaller.