Veldrijden in Vegas: Biertjes, dollarbiljetten, casinolichten én Elvis

Veldrijden is zwoegen door modder, glibberen over sneeuw en sleuren door kou. Toch start het wereldbekerseizoen – morgenochtend, Nederlandse tijd – voor het eerst in het snikhete Las Vegas. Veldrijden aan de andere kant van de wereld, in zomerse temperaturen, is dat de toekomst?

veldrijden

Oud-coureur Gerben de Knegt reed in 2010 naar de derde plaats in het Amerikaanse Las Vegas en nog altijd is hij lyrisch over de sfeer. ,,Het is wel anders dan in België. De veldrijders slapen in casinohotels, dan fiets je dus over de Vegas Strip (de boulevard, red.) naar de cross. En de race start ‘s avonds, mooi met die lampen erop. Mensen staan met biertjes aan de kant en delen zelfs dollars uit aan renners. Volle bak, met een groot fun-gehalte. Vooraf zingt zo’n Elvis het volkslied.”

De cyclocross in Las Vegas, die sinds 2007 jaarlijks in september wordt verreden, is een geslaagd voorbeeld van het streven van de UCI om de sport verder te mondialiseren. ,,Daar roept het veldrijden al jaren om,” zegt De Knegt. ,,Als je dat wilt, is de start in Vegas niet verkeerd.”

,,Het is wel lekker ver weg, hè,” zegt veldrijder Lars van der Haar vanuit de gokstad. ,,Mij maakt het niet uit, of het nu een wereldbeker is of niet. Ik moest er sowieso zijn voor de belangen van Giant.”

Op voorspraak van zijn sponsor vloog Van der Haar vanaf 2010 jaarlijks naar Amerika. In 2011 en 2014 werd hij respectievelijk eerste en tweede. Coureurs hebben eigen ambities, maar zijn ook een uithangbord van de ploegsponsor. Zo is veldritgrootheid Sven Nys met sponsor Trek al jaren deelnemer aan de Cross Vegas.

Verplicht
,,Maar nu de cross in Vegas is toegevoegd aan het wereldbekerklassement, is deelname bijna verplicht,” zegt oud-wereldkampioen Richard Groenendaal. Veldrijders in de top-50 van de UCI-ranking zijn automatisch geplaatst. Zij moeten punten blijven vergaren om niet uit de ranglijst te buitelen. ,,Daarmee jaag je ploegen wel op kosten,” stelt De Knegt.

Normaal gesproken blijven veldrijders liever in Vlaanderen, vertelt Groenendaal. ,,België is het epicentrum van het veldrijden. Daar zit het geld en de top woont er. Negentig procent van de wedstrijden zijn voor hen een uurtje rijden vanaf de deur. Lekker makkelijk. Dan ga je niet naar Tsjechië of Zwitserland rijden voor evenveel geld of zelfs minder.”

Toch denkt Van der Haar dat racen in Amerika te combineren valt met het programma in Europa. ,,Al hebben veel coureurs niet zo veel zin in die jetlag,” zegt hij over het tijdsverschil van 9 uur. ,,Als je hier drie weken blijft en extra crosses rijdt, kan het. Maar twee keer per seizoen heen en weer vliegen, zie ik niet zitten.”

Aanvankelijk zou de UCI dit seizoen dan ook twee aansluitende wereldbekerwedstrijden in Noord-Amerika organiseren. Door geldgebrek ging de cross in Montréal niet door. Van der Haar vindt dat niet erg. ,,Het was bijna onmogelijk. De wedstrijd in Canada zou drie dagen na Las Vegas zijn.” Dan had de crosskaravaan in een mum van tijd bijna 3000 kilometer moeten overbruggen.

Zonde, noemt Adrie van der Poel het wegvallen van Montréal. ,,Ik vind het slecht, die cross had ik er hoe dan ook bijgehouden. De UCI had best bij mogen springen. Je wilt toch groeien?”

De oud-wereldkampioen en vader van coureurs David en Mathieu – de huidige wereldkampioen mist de seizoensstart vanwege een blessure – hoopt dat de internationale ontwikkeling zich de komende jaren alsnog doorzet. ,,De cross in het Engelse Milton Keynes, vorig seizoen, was een groot succes. Als Keynes terugkeert op de kalender, met Montréal erbij, kunnen we misschien langzaam naar tien wedstrijden groeien.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>